Hatékony beszerzés

Tanuld meg a hatékony beszerzés fortélyait, hogy ne szivárogjon el a pénz a cégedből!

Hogyan nevelj csapattagot a beszállítóidból?

A beszerzés megújult szerepkörében kiemelt szerepet kap a beszállítókkal történő hosszútávú stratégiai együttműködés. Mielőtt bárki azt gondolná, hogy ez egy egyszerűen és gyorsan megvalósítható feladat, ki kell, hogy ábrándítsam.

Mire egy cég beszállítói bázisából sikerül egy kemény magot kialakítani, akikre a cég minden körülmények között számíthat, komoly tervező, elemző és szervező munkát kell beleinvesztálni a sikerbe.

Hol kezd, ha szeretnél hatékonyabb beszerzést, és megbízhatóbb partnereket?

Először is döntsd el, hogy a csak a divatnak akarsz hódolni, vagy valódi fejlesztést, fejlődést szeretnél a beszállítói körödben!

beszállító, mint csapattag

Amikor a kocsi elkerüli a lovat

Sok helyen hallani, hogy egy egy cég, fejleszti a beszállítóit, ugyanakkor ha közelebbről megvizsgáljuk, hogy ez milyen elemekből áll, mindössze azt tapasztaljuk, hogy ha probléma adódik a beszállítóval, akkor először is megpróbálja lecserélni, majd ha ez nem sikerül, megpróbál neki segíteni, annak érdekében, hogy jobb kiszolgálást kapjon.
Abban ugye egyetértesz velem, hogy ez azért nem nevezhető valódi beszállító fejlesztésnek?
Legnagyobb hibája, hogy a kocsi elkerüli a lovat, vagyis a megrendelő cég, kényszer pályán mozog. Egyrészt egy hibára reagálva kezd csak el cselekedni, másrészt minden tervszerűség hiányzik a dologból. Egy adott problémára keres megoldást, majd ha valahogy összefoltozta a rendszert, fellélegzik, hátradől, de lelkiekben már várja a következő csapást.
Nem kifejezetten a tudatos cégvezetés mintapéldája.

Nagyon akarok fejlődni, bár nem tudom hova és miért szindróma

A következő lépcsőfok, azok után, ha az előző szakaszon párszor átesett már a cég és a cégvezető kezdi felismerni, hogy valami hathatósabb megoldásra van szükség, az amikor, borzasztóan szeretne fejlődni, de azt még nem tudja, hogy mit is akar ezzel elérni. Nincsenek célok, nincsenek kijelölt feladatok, nincs kijelölt útvonal.
Ilyenkor mi a legegyszerűbb megoldás?
Dolgoztassuk a beszállítót! Felkérjük, hogy ha szeretne velünk hosszútávon is együttműködni, akkor legyen olyan kedves és proaktívan adjon fejlesztési javaslatokat.
Mi ezzel a baj?
Jó esetben kapunk javaslatokat. Még jobb esetben lesznek közöttük hasznosak is. Az már egy másik kérdés, hogy kinek a számára lesznek hasznosak. Ha nem tudod, mit szeretnél elérni a cégedben, akár csak a beszerzés területét figyelembe véve, egyrészt nem nem biztos, hogy eljutsz, oda, ahova egyébként eljuthatnál, másrészt könnyebben eladnak neked olyan ötleteket, amik akár hátrányosak is lehetnek a céged számára.

Stratégiai beszállítófejlesztés, avagy a beszállító, mint csapattag

Rossz hír a beszerzők, cégvezetők számára, hogy ha a beszállítókat dolgoztatni akarjuk a közös célok érdekében, először nekünk kell dolgozni! Már a nevéből is látszik, hogy stratégiai szemléletet és stratégiai terv meglétét feltételezi. Minimum az alábbi pontokat kell megfontolni, mielőtt belefogsz cégvezetőként.

1, Melyik beszállítói körrel szeretnél stratégiai kapcsolatot felépíteni? (Milyen termékeket, szolgáltatásokat érdemes ebbe a körbe a cégednél bevonni?)
2, Mik legyenek a beszállító kiválasztásának kulcselemei?
3, Hogyan, milyen szempontok szerint és milyen gyakorisággal értékeljük a meglévő beszállítókat?
4, Milyen gyakoriságú és minőségű kapcsolattartást szeretnénk?
5, Milyen lenne az az ideális állapot, amikor a leggördülékenyebb az együttműködés?
6, Mi az, amit mindenképpen tudniuk kell a cégedről, és a folyamataitokról, hogy jobb szolgáltatást nyújthassanak? (Ezeket az ismereteket hogyan fogják megszerezni?)

A fenti szempontok figyelembevételével olyan tervet kell kidolgozni, ami mind a cégedben dolgozó beszerzők, kapcsolattartók, mind pedig a beszállító számára egyértelművé teszi, hogy kinek mi a feladata, milyen eredményeket kell elérnie, azt hogyan, milyen gyakorisággal mérjük, és rendszeresen visszajelzést kell adnunk mindkét fél részére a mérés eredményeiről. Érdemes rendszeresen közös képzéseket szervezni, mindkét felet érintő témákról.

Ez a fajta együttműködés, a rendszeres kommunikáció (a mérésekből származó adatokkal alátámasztva) vezet oda, hogy kialakul az a kölcsönös tisztelet és megbecsülés, ami a vevő-beszállító ellentétpárból csapatot hoz létre, és ezzel csökkenti a beszerzési folyamat költségeit, növeli a hatékonyságot, és nem utolsósorban csökkenti a beszerzési kockázatot.

Ha szeretnél további segítséget kapni ahhoz, hogy hatékonyabb legyen a céged beszerzése, jelentkezz az ingyenes online Beszerzésfejlesztési mini tanfolyamra!

Németh Eszter

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Hatékony beszerzés - Beszerzésfejlesztési ötletek és tanácsok KKV-knak © 2014-2015 Németh Eszter Frontier Theme

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogadom" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezár